Hrozba pre blockchainy vo forme kvantových počítačov je reálnejšia, než si myslíte

3 min read

K dnešnému dňu sa hrozba kvantového počítača pre Bitcoin už nezdá taká fantastická ako pred časom. Kvantové technológie sa rýchlo vyvíjajú a vznik kvantového počítača, ktorý dokáže hacknúť bitcoinový blockchain založený na ECDSA P-256, je hneď za rohom.

Problém nie je ani v tom, že dokáže hacknúť Bitcoin. Problém je v tom, že kvantový počítač s dostatočným výkonom bude schopný prelomiť vôbec akúkoľvek klasickú kryptoochranu, vrátane akéhokoľvek kvantovo nezabezpečeného blockchainu.

Napriek tomu, že je Bitcoin najobľúbenejšou kryptomenou s najväčšou kapitalizáciou, je to len jedna kryptomena. K dnešnému dňu je na kryptomenovom trhu viac ako 20-tisíc kryptomien a 99,9 % z nich nemá ochranu pred útokom kvantového počítača.

by CurrencyRate.Today

Takmer polovica obchodníkov obchádza zákon

Vývoj kvantových počítačov v posledných rokoch
Dr. Mark Webber z University of Sussex povedal, že na prelomenie ochrany Bitcoinu potrebujete kvantové zariadenie s kapacitou aspoň 13 miliónov fyzických qubitov (analóg bitov). Bude trvať 24 hodín, kým taký kvantový počítač prelomí eliptickú krivku Bitcoin ECDSA P-256. V čase rozhovoru Dr. Webber povedal, že najlepšie majú výkon 50-100 fyzických qubitov.

IBM sľubuje, že do roku 2023 vytvorí kvantový počítač s kapacitou 1000 fyzických qubitov. A v januári 2022 bol oznámený vývoj prvého kvantového počítača v Európe (v Nemecku) s kapacitou 5000 qubitov.

Zlato a „kolaps reálnych sadzieb“

Technológia nestojí na mieste a dnes nikto nedokáže presne povedať, kedy sa objaví kvantová technológia s dostatočným výkonom, ktorý dokáže prelomiť 99,9% všetkej klasickej kryptografie, ktorá dnes existuje, vrátane kryptografie väčšiny dnešných blockchainov. A otázka ani neznie, či je to možné alebo nie, ale celá otázka je, kedy presne sa to stane.

Americká vláda už na konci roka 2018 vydala dokument s názvom „NATIONAL QUANTUM INITIATIVE ACT“. Tento zákon má v skutočnosti za cieľ podporovať kvantové technológie a dominanciu USA v oblasti kvantových technológií.

Existujú vôbec kvantovo zabezpečené blockchainy?
Áno. V roku 2018 bol spustený prvý kvantovo zabezpečený QRL blockchain.

Tento QRL projekt je zabezpečený XMSS (eXtended Merkle Signature Scheme), post-kvantovou bezpečnou digitálnou podpisovou schémou schválenou Národným inštitútom pre štandardy a technológie.

Kapitalizácia projektu QRL je v čase písania tohto článku asi 16 miliónov USD.

Budúcnosť kvantových technológií
Nikto nemôže povedať s presnosťou až na rok, kedy sa objaví kvantový počítač s dostatočným výkonom, ktorý dokáže prelomiť väčšinu dnes existujúcich kryptografických metód. Je však jasné, že sa nebavíme o dekáde, ale iba o niekoľkých ďalších rokoch.

Je tiež jasné, že je nepravdepodobné, že by akýkoľvek vedecký výskumník so zdravým rozumom chcel hacknúť bitcoinový blockchain alebo akýkoľvek iný blockchain.

Nejde o to, že sa niekto bude vážne zaoberať hackovaním blockchainov, ide o samotnú možnosť tohto hacku.

Prečítaj si aj